Jesienne spotkania formacyjne - "Wiara - tajemnica spotkania Boga z cz³owiekiem" Drukuj Email

 Spotkania formacyjne Akcji Katolickiej – "Wiara- tajemnica spotkania Boga z cz³owiekiem"...

„Wiara - tajemnica spotkania Boga z cz³owiekiem” – to tytu³ spotkania formacyjnego cz³onków i sympatyków Akcji Katolickiej, Ksiê¿y Asystentów Dekanalnych i Parafialnych, które odby³o siê w dniu 20 pa¼dziernika 2012r. w parafii ¶w. Micha³a Archanio³a w Rzeszowie. Obecni byli równie¿ Asystenci Diecezjalni, Ks. Pra³at Stanis³aw Potera, Ks. dr Pawe³ Syno¶, przyby³ do nas Ksi±dz Biskup Ordynariusz Kazimierz Górny. W homilii hierarcha przypomnia³, ¿e Rok Wiary ma rozbudzaæ w wierz±cym aspiracje do wyznawania wiary w pe³ni, wyznawania z ufno¶ci± i nadziej±.

Rok Wiary ma byæ zaproszeniem do pog³êbienia wiary i prze³o¿enia jej na konkretne decyzje ¿yciowe. ¯yczy³ aby¶my ¿yli sakramentami, kochali Matkê Bo¿± Ró¿añcow±, kochali Polskê, mieli ufno¶æ w Mi³osierdzie Bo¿e, a w codzienno¶ci byli darem dla drugiego cz³owieka i realizowali nasze powo³anie, z którego bêdziemy rozliczani.

Wyk³ad na temat „Wiara- tajemnica spotkania Boga z cz³owiekiem” wyg³osi³ Ks. Krzysztof Golas ( KUL), który prowadzi³ rozwa¿ania nad prawdami wiary, ich powi±zaniu z ¿yciem i wyzwaniami we wspó³czesnym ¶wiecie.

Rozwa¿ania dotyczy³y równie¿ wiary, jako postawy, jako relacji miêdzy cz³owiekiem a Bogiem. Wiara jest do¶wiadczeniem, jest porêk± dóbr przysz³ych, jest tajemnic± spotkania Boga z cz³owiekiem. Bóg jest nam potrzebny, a nie dobra ziemskie, Bóg dopuszcza sytuacje /nieszczê¶cia, kataklizmy/, poprzez które cz³owiek widzi swoj± krucho¶æ podkre¶la³ prelegent. Poza chrze¶cijañstwem nie ma wiary, jest tylko przygotowanie do przyjêcia wiary, tylko chrze¶cijañstwo zbawia, nie mo¿na nas katolików postawiæ na równi z innymi religiami, poprzez chrzest weszli¶my do wiary Chrystusowej, tylko z nami Jezus siê uto¿samia³.

Wierzyæ to przyj±æ prawdê, ¿e w nas mieszka Bóg, wiara nie jest to¿sama z wiedz± o Bogu. Pytaj±c o wiarê, nale¿y postawiæ pytanie o zbawienie? Czy ja potrzebujê kogo¶ wiêcej, czy potrzebuje Bo¿ej blisko¶ci? Bóg pyta cz³owieka, czy chcesz byæ zabawiony?

Czêsto wiarê i zbawienie sprowadzamy do obrzêdów, pewnych formalno¶ci, do religii, do uczynków, bêdzie ona wówczas zimna, a wiara ma byæ gor±ca. Mamy te¿ do czynienia z wiar± powierzchown±, formaln±, albo wrêcz pozorn±. Cz³owiek deklaruj±c, ¿e wierzy, w istocie ¿yje tak, jakby nie wierzy³, wiara nie ma ¿adnego wp³ywu na jego ¿ycie, postawy, czy sposób my¶lenia, za t± rzekom± wiar± nie idzie ¿adne realne zaanga¿owanie ani praktykowanie. S³yszymy wygodny slogan: wierz±cy—niepraktykuj±cy, to jest przeniesienie wiary i Pana Boga, w sferê czystej, a raczej pustej teorii. Zbawienie cz³owieka nie dokona³o siê w sposób formalnoprawny, na papierze, zbawienie cz³owieka dokona³o siê na krzy¿u, Syn Bo¿y, Bóg i Cz³owiek, we w³asnej osobie, przyszed³ na ziemiê, by osobi¶cie dokonaæ dzie³a pojednania i odkupienia cz³owieka, czy wolno wobec takiej mi³o¶ci i cierpienia przechodziæ obojêtnie, nie! To wymaga naszej odpowiedzi w postaci mi³o¶ci i zaufania - to nasza wiara. Pytanie o wiarê powinno byæ zast±pione pytaniem o zbawienie, czy ja potrzebujê zbawienia?

Chrystus przynosi dar zbawienia, dar wiary ka¿demu cz³owiekowi, ale nie ka¿dy go przyjmuje, tylko ufne otwarcie siê cz³owieka na Boga jest wiar±. Wiara rodzi siê ze s³uchania S³owa Bo¿ego, Ko¶ció³ ¿yje przez to, ¿e s³ucha S³owa Bo¿ego, Pan Bóg daje s³owa obietnicy, mówi o wieczno¶ci, chce cz³owieka do niej doprowadziæ, jest pos³uszny, czyni wszystko, co obieca³ cz³owiekowi.

Wiara to pój¶cie w blisko¶ci z Bogiem, to pewno¶æ, ¿e ze mn± jest Bóg, to tracenie czego¶ ze wzglêdu na przyznanie siê do Chrystusa. Ka¿dy dosta³ ³askê wiary, ale mo¿e siê jej zaprzeæ, brak wiary oznacza, ¿e sami odrzucamy Boga, czyli jedyny ratunek. Tym samym skazujemy siê na potêpienie, zbawienie lub potêpienie to jest prosta, logiczna konsekwencja naszej decyzji - za lub przeciw Bogu.

£aska wiary otrzymana na chrzcie ¶wiêtym, jest skarbem, o który trzeba dbaæ ca³e ¿ycie. Wiara nigdy nie jest spraw± prywatn± i nie mo¿na ograniczaæ jej tylko do murów ko¶cio³a, nie mo¿na zostawiaæ jej przed drzwiami ministerialnego gabinetu, zak³adu pracy, uczelni czy szko³y, wiary nie mo¿na zachowywaæ dla siebie. Choæ jej wyznawanie ma wymiar osobisty, zachowuje przy tym charakter publiczny. Zerwanie wiêzi z Ko¶cio³em jest równoznaczne z wyparciem siê wiary, która „(...) potrzebuje wspólnoty wierz±cych. Ka¿dy wierny mo¿e wierzyæ jedynie w wierze Ko¶cio³a” (KKK 1253). Trzeba dbaæ o jej wzrost, tak by sta³a siê ¶wiadectwem buduj±cym wiarê drugiego cz³owieka, a do ¶wiadectwa wiary zobowi±zany jest ka¿dy ochrzczony, wiara to¿sama jest ze zbawieniem.

Dzi¶, gdy wiarê siê o¶miesza, zni¿a do poziomu ¶wiata, gdy ludzie wierz±cy nie staj± w obronie swojej wiary, potrzebujemy nawrócenia, by zado¶æuczyniæ za grzechy przeciwko wierze i przypomnieæ sobie, i¿ sakrament chrztu ¶wiêtego jest dla nas zobowi±zaniem do pielêgnowania wiary, do rozbudzania w sobie ci±g³ego pragnienia Boga i ¿ycia we wspólnocie z Nim.

Wierzyæ - to znaczy nawi±zaæ g³êboko osobist± wiê¼ z naszym Stwórc± i Odkupicielem w mocy Ducha ¦wiêtego, i uczyniæ tê wiê¼ fundamentem ca³ego ¿ycia, wierzyæ - to znaczy zawierzyæ Bogu, powierzyæ Mu nasz los. Nigdy nie jest tak, ¿e wiarê mam na takim poziomie, i¿ nie muszê nad ni± pracowaæ, pog³êbiaæ jej, chocia¿ wiara jest niemierzalna.

Nie ma oddzielenia mojej wiary od czynów, albo bierzemy ca³y pakiet, albo nic stwierdzi³ prelegent. Przez ¶wiadectwo ludzi wierz±cych rodzi siê wiara Ko¶cio³a, my jeste¶my powo³ani z Ko¶cio³a do dawania ¶wiadectwa wiary, ze swojego powo³ania powinni¶my uczyniæ znak dla ¶wiata, powinni¶my dzieliæ siê Bogiem ze ¶wiatem, a za tym pójdzie dzia³anie Ducha ¦w.

G£ÓWNE PRAWDY WIARY

  • 1. Jest jeden Bóg.
  • 2. Bóg jest sêdzi± sprawiedliwym, który za dobre wynagradza, a za z³e karze.
  • 3. S± trzy Osoby Boskie: Bóg Ojciec, Syn Bo¿y, Duch ¦wiêty.
  • 4. Syn Bo¿y sta³ siê cz³owiekiem i umar³ na krzy¿u dla naszego zbawienia.
  • 5. Dusza ludzka jest nie¶miertelna.
  • 6. £aska Boska jest do zbawienia koniecznie potrzebna.

Ks. Krzysztof mówi³ równie¿ o zagro¿eniach dla wiary zarówno indywidualnych jak i wspólnotowych /desakralizacja, dechrystianizacja/, wyrazi³ troskê o formacjê dzieci i m³odzie¿y. Kto wierzy nie jest sam, Ko¶ció³ nie jest w odwrocie jak niektórzy sugeruj±, Ko¶ció³ trwa³, trwa i bêdzie trwa³, bo jest Chrystusowy, a my mamy ¿ycie wieczne podkre¶la³ prelegent, chrze¶cijañstwo jest religi± drogi, któr± mamy zawsze i¶æ, jest pielgrzymowaniem.

„Trwajcie mocni w wierze” wo³a³ Ojciec ¦wiêty Benedykt XVI w Krakowie w 2006r.

„Trwajcie mocni w wierze!” Wys³uchali¶my przed chwil± s³ów Jezusa: „Je¿eli Mnie mi³ujecie, bêdziecie zachowywaæ moje przykazania. Ja za¶ bêdê prosi³ Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami by³ na zawsze — Ducha Prawdy” (J 14, 15-17a). W tych s³owach Jezus ukazuje naj¶ci¶lejszy zwi±zek, jaki istnieje miêdzy wiar± i wyznaniem Bo¿ej prawdy, miêdzy wiar± i ca³kowitym po¶wiêceniem siê Jezusowi w mi³o¶ci, miêdzy wiar± i ¿yciem wed³ug przykazañ Bo¿ych. Wszystkie te trzy wymiary wiary s± owocem dzia³ania Ducha ¦wiêtego. Dzia³anie to objawia siê, jako wewnêtrzna moc, która jednoczy serca uczniów z Sercem Chrystusa i uzdalnia ich do mi³owania braci, tak jak On ich umi³owa³. Tak, wiêc wiara jest darem, ale jednocze¶nie jest te¿ zadaniem.

Rok Wiary ma nas o¶mieliæ, nas wierz±cych do wyznawania wiary z przekonaniem, odwag± i rado¶ci±. Cenn± i niezbêdn± pomoc± w uzyskaniu dostêpu do systematycznej wiedzy na temat tre¶ci wiary jest Katechizm Ko¶cio³a Katolickiego. Spotkaniu towarzyszy³a dyskusja oraz komunikaty o bie¿±cych sprawach w Akcji Katolickiej. W tym samym dniu, w godzinie Mi³osierdzia Bo¿ego mia³o miejsce spotkanie cz³onków Akcji Katolickiej w Ja¶le, w parafii ¶w. Stanis³awa Bpa, wyk³ad tej samej tre¶ci wyg³osi³ równie¿ Ks. Krzysztof Golas.

„Któ¿ jak Bóg”

Ma³gorzata Jaworska

ODPUSTY NA ROK WIARY

Stolica Apostolska postanowi³a udzieliæ odpustu zupe³nego z okazji rozpoczynaj±cego siê 11 pa¼dziernika Roku Wiary. Informuje o tym dekret Penitencjarii Apostolskiej, opublikowany z upowa¿nienia Ojca ¦wiêtego.

Benedykt XVI postanowi³, ¿e odpust zupe³ny mog± pod zwyk³ymi warunkami uzyskaæ wierni, którzy w okresie od 11 pa¼dziernika br. do 24 listopada 2013 roku:

1. Wezm± udzia³, w co najmniej w trzech konferencjach misji ¶wiêtych lub co najmniej trzech wyk³adach na temat dokumentów II Soboru Watykañskiego i artyku³ów Katechizmu Ko¶cio³a Katolickiego, w jakimkolwiek ko¶ciele lub stosownym miejscu.

2. Za ka¿dym razem, gdy odbêd± pielgrzymkê do której¶ z bazylik papieskich, katakumb chrze¶cijañskich czy sanktuarium wskazanego przez ordynariusza miejsca z okazji Roku Wiary i wezm± tam udzia³ w nabo¿eñstwie, b±d¼ bêd± siê modliæ, medytowaæ, koñcz±c modlitw± „Ojcze nasz”, Wyznaniem Wiary, wezwaniem do Matki Bo¿ej lub ¶wiêtych.

3. W dniach wyznaczonych z okazji Roku Wiary przez ordynariusza, zgromadz± siê na uroczystej Eucharystii lub liturgii godzin, dodaj±c Wyznanie Wiary.

4. W dniu dowolnie wybranym podczas Roku Wiary na pobo¿ne nawiedzenie baptysterium lub innego miejsca, w którym otrzymali chrzest, je¶li odnowi± przyrzeczenia chrzcielne.

Ponadto biskupi diecezjalni mog± w najbardziej stosownym do tego dniu (np. 24 listopada 2013 – zakoñczenie Roku Wiary) udzieliæ b³ogos³awieñstwa papieskiego wraz z odpustem zupe³nym.

Odpust zupe³ny mog± uzyskaæ tak¿e osoby, które z powa¿nych przyczyn nie mog± spe³niæ wy¿ej wymienionych warunków (na przyk³ad mniszki klauzurowe, osoby chore, starsi, wiê¼niowie), je¶li bêd± jednoczyæ siê duchowo, na przyk³ad podczas transmisji telewizyjnych lub radiowych uroczysto¶ci Roku Wiary pod przewodnictwem Ojca ¦wiêtego lub biskupa diecezjalnego i odmówi± „Ojcze nasz”, Wyznanie Wiary oraz inne modlitwy odpowiadaj±ce celom Roku Wiary, ofiarowuj±c jednocze¶nie swoje cierpienia i niewygody.

Za: st (KAI) / pm

Zmieniony ( 07.05.2013. )
 
 

Zak³adki
Start
Historia
Zarz±d DIAK
Statut
Z ¿ycia DIAK
Parafialne Oddzia³y
Modlitwa
Dokumenty
Zaproszenia
Pielgrzymki rowerowe
Galeria
Kontakt
Linki